Frank schakelde de hulp van SchuldHulpMaatje in om te voorkomen dat hij in de schulden kwam; hij stond vaak rood. Bij de wachtkamer van de huisarts zag hij een foldertje liggen en besloot toen contact op te nemen.
Het taboe van geld
“Ik wilde graag een buffer opbouwen, omdat ik vind dat je die hoort te hebben. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Maar ik wist niet hoe ik dat aan moest pakken,” vertelt Frank.
“Ik had er geen problemen mee dat iemand mijn inkomsten en uitgaven zou zien: dat hoort erbij. Maar op geld rust wel een taboe. Nog niet eens zozeer op schulden, het begint al bij geld. Mensen praten niet makkelijk over hoeveel geld ze verdienen of niet verdienen, hoeveel ze uitgeven en waaraan. Dat is erg persoonlijk, ook omdat mensen al snel hun oordeel klaar hebben.”
Geen oordeel en een positieve blik
Daarom moedigt Frank iedereen aan die hulp nodig heeft, om die ook aan SchuldHulpMaatje te vragen. “Het Maatje met wie je samenwerkt heeft een training gehad en oordeelt niet over wat je met je geld doet, of hoeveel je het hebt. Er wordt niet gekeken naar wat je tekort komt, maar wat je overhoudt als je bepaalde dingen verandert in je uitgavenpatroon. Dat maakt een enorm verschil, vergeleken met kijken wat je tekort komt. Die drempel overgaan is moeilijker dan het lijkt, maar als je dat kan, wordt alles alleen maar beter.”
Een Maatje en een vriend
Je krijgt niet zomaar een Maatje aangewezen. Diegene moet ook als maatje aanvoelen, omdat je persoonlijke dingen bespreekt. En net als een vriend kijkt het Maatje naar wie jij bent en wat jouw omstandigheden zijn. “Mijn Maatje had speciaal voor mij een Excelsheet gemaakt,” zegt Frank. “Het was geen knip- en plakwerk. Ik was voor mijn Maatje ook gewoon Frank, geen cliënt of een nummertje. Het contact was ook heel losjes en vriendelijk. We hebben nog steeds contact, ook nu het traject na vier maanden is afgerond.”
Geen checklist om af te vinken
Om ervoor te zorgen dat het klikt tussen hulpvrager een Maatje, is er eerst een kennismakingsgesprek met een coördinator. Frank vond het erg fijn dat het ook echt een gesprek was. “Er was geen vragenlijst die werd afgewerkt. Ik heb gewoon een lang en fijn gesprek met Jack gehad. Hij vertelde ook hoe Maatjes werden getraind en wat de werkwijze zou zijn. Dus van het begin af aan voelde ik me gehoord en serieus genomen.”
Goed genoeg geeft rust
Frank is na de hulp van zijn Maatje zich vooral bewuster van zijn uitgaven. “Ik kijk nu vooral naar wat goed genoeg is. Heb ik het beste van het beste nodig? Meestal niet. Als ik alleen koop wat ik nodig heb, geeft dat meer financiële ruimte en dat geeft me ook overzicht. En daarmee veel rust. Vanwege die rust en de uitstekende begeleiding raad ik iedereen die geldzorgen heeft SchuldHulpMaatje aan.”